-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30787 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:22

پيش از آفرينش انسان و ديگر خلايق , وضعيت دنيا و ساير افلاك چگونه بوده است و اصلاً خداوندچه دارد؟

هيئت و شكل و قيافه از عوارض جسم است و چون خداوند جسم نيست نمي تواني براي او شكل وقيافه اي تصور كرد هر چه را ذهن در خود بپروراند, ساخته و پرداخته خود ذهن است نه شكل و قيافه و هيئت خدابنابراين در اين مورد ذهن , فكر و عقل بشر هر چه هم فكر كند نمي تواند به نتيجه مطلوبي برسد. از اين رو روايات , مارا از فكر كردن درباره ذات خدا منع كرده است و در مقابل به فكر كردن در صفات و عظمت آثار او توصيه نموده است .

دراين زمينه به چند روايت اشاره مي كنيم : قال رسول الله 6 تكفروا في كل شي و لا تفكروا في ذات الله ;(1)

در هر چيزي به جز ذات خدا فكر و انديشه كنيد. قال رسول الله 6 تكفروا في خلق الله و لاتفكروافي الله فتهلكوا;(2) در مخلوقات خدا فكر كنيد, ولي در ذات خدا فكر نكنيد (چون به جايي نمي رسيد).

امام صادق 7فرمود:

چشم قابل درك نيست و قابل توصيف به مقدار و اندازه نيست >.

خداوند تبارك و تعالي قبل از خلقت انسان , زمين و زمان با بعد از خلقت آن ها تفاوتي پيدا نكرده است و از نظرعلمي و فلسفي , تغيير و تحول و دگرگوني در ذات خدا حاصل نمي شود و حوادث در او تغييري ايجاد نمي كند. اوآفرينندهء مخلوقات و حوادث است , انسان و ساير موجودات را خلق كرده است . زمين و كرات آسماني , ميلياردهاسال قبل از تولد انسان بر روي زمين به وجود آمده اند. تحولات و دگرگوني هايي در جهان طبيعت رخ داده تا زمينه مساعدي براي خلقت انسان و حيوانات به وجود آمد و پس از تهيه اسباب و لوازم حيات بشر, خداوند انسان را خلق كرده است .

سوره توحيد (قل هو الله احد) و آيات اول سوره حديد درباره خداوند متعال بحث كرده كه از تعمق و معاني دقيق برخوردار است , از اين رو امام سجاد7در پاسخ به اين سوال كه توحيد چيست ؟ فرمود: چون خدا مي دانسته كه در آخر الزمان مردماني دقيق و متكفر خواهند بود, سروه قل هو الله احد و آيات اول سوره حديد را نازل كرده است (3).

بنابراين خوب است ما درباره صفات خدا و عظمت مخلوقات او بيشتر فكر و انديشه كنيم . و از كيفيت افلاك وچگونگي خلقت آن ها به طور دقيق و علمي اطلاع كافي و كامل به دست آوريم .

طبق آيات قرآن و كشفيات علمي , كرات در گذشته به شكل كنوني نبوده اند و جهان فعلي ميليونها سال است كه به صورت تكامل تدريجي در حال سپري شدن است . قرآن و علم مي گويد: كرات به صورت دود (گاز, بوده است :.

نكته دوم اين كه پس از ساخته شدن كرات , همگي به شكل مجموعه اي بودند و سپس از هم جدا شدند:

پيوسته بود, ما آن ها را از هم جدا ساختيم > كپرنيك ولاپلاس نظريه اي شبيه به قرآن دارند, بالاخره يك روزي علم مي تواند اسراري را كه در قرآن مطرح شده ادراك كند.

وانگهي ما درباره جهان خلقت قائل به فيكسيسم () نيستم ; بلكه معتقد به ترانسفورميسيم (4) و تكامل تدريجي (پـاورقي 35 اين نظريه مبتني است بر خلقت , موجودات بدون ارتباط با يك ديگر ; يعني از هر نوع يك نر و ماده آفريده شده و بعد تكثر پيدا كرده اند ; مانتد خلقت آدم وحوا.

(پـاورقي 1 محمد رث شهري , ميزان الحكمة, ج 6 ص 165(طبع مكيت الاعلام الاسداي ) به نقل از: كنز الالعمال , ج 3 ص 108

(پـاورقي 2 همان .

(پـاورقي 3 محمدي ري شهري , ميزان الحكمه , ج 6ص 162

(پـاورقي 4اين ديدگاه ناظر به خلقت تكاملي موجودات جهان است كه انسان تكامل يافته ترين موجود دراين سلسله موجودات طبيعت مي باشد.

مي باشم , ساير موجودات هم در گذشته كاستي هاي داشته اند سپس تكامل پيدا كرده اند.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.